“Dan diantara tanda-tanda kebesaran Allah ialah Dia menciptakan dari diri kamu berpasang-pasangan supaya kamu merasa tenang bersamanya; dan Dia jadikan sesama kamu perasaan kasih sayang dan rahmat; sesungguhnya yang demikian itu menjadi tanda-tanda bagi orang yang berfikir” ( Ar-Ruum : 21 )

Sunday, March 6, 2011

Nak Belajar Daftar Nuffnang

[tribute to http://www.viruspadu.com]

disebabkan banyak permintaan suruh saya ajar step by step mcm mana nak register nuffnang dan mcm mana nak letak code dalam nuffnang, so meh sini saya ajarkan satu satu yer

tp sebenarnya ceera dah buat dah, dia dah ajar detail, tp still ada gak yang tanya, so saya buat jer la yer... so kalau tak berapa paham version saya, tgk ceera punya pulak, kot sini ada tertinggal info sana ada, sana tertinggal sini ada, gituuuuuuuuuu

ok mula2 uols masuk website nuffnang http://www.nuffnang.com.my/

pastu click sign up blogger yang saya bulatkan seperti di atas

uols akan nampak paparan mcm kat bawah ni:-

so isilah semua kotak2 tu, yang penting payee name tu kene sama ngan nama dalam IC, pastu no ic pastikan betul, alamat surat menyurat juga... yang lain2 tu uols pandai2 la yer

pastu dah isi isi isi, tick semua2 kat bawah, pastu taip image yang tertera kat kotak putih tu

tekan sign me up! gitu

then ikut jelah arahan2 seterusnya, sonang jer kan

ok lepas tu, register la username ngan password yang uols daftar tadi


lepas register, uols akan nampak la mcm ni... ada earnings, analytics, etc etc kan...

ok first step yang sangat penting uols mesti buat adalah:

1. REGISTER KAT BLOG MANAGER DULU

macam saya, saya ada 3 senarai blog manager, termasuk viruspadu blog, vppinkytouch ngan laloque nye blog kan... so add jer blog uols

mesti DAN wajib ni, kalau tak, code yang uols copy kat blog tu tak keluar tau

ok lepas dah register blog manager tu,

2. CLICK ADD AD


dan uols akan nampak paparan mcm ni:-

so copy code tu, ada 3 jenis code, satu kat header, satu kat sidebar, satu kat between contents

3. bukak blog uols, click layout, click page element dan click add a gadget


dan paparan ini akan muncul, clikc HTML/JS tu


kemudian paste code yang uols copy tadi kat sini

title tu boleh tulis apa2 jer, kat content tu adalah code yang uols copy td, dan kemudian tekan butang save

dah jadiiiiiiiiiiiiiii

senang bukannnnnnn!

~nampaknya nuffnang kene lantik saya jd duta nuffnang la pulak hihihihih :p

dan tips2 lain2 ada kat website nuffnang tu sendiri, uols boleh godek2 baca yer... rajin2 sikit baca, kata nak income kannnnnn

No comments:

Post a Comment