“Dan diantara tanda-tanda kebesaran Allah ialah Dia menciptakan dari diri kamu berpasang-pasangan supaya kamu merasa tenang bersamanya; dan Dia jadikan sesama kamu perasaan kasih sayang dan rahmat; sesungguhnya yang demikian itu menjadi tanda-tanda bagi orang yang berfikir” ( Ar-Ruum : 21 )

Wednesday, March 23, 2011

Kenapa Kita Suka Bertangguh?

Kita tidak boleh lawan malas tetapi kita boleh latih diri kita sendiri untuk menjadi rajin. Jika kita lawan sikap malas, kita akan semakin terdorong untuk jadi malas bahkan kita akan bertambah-tambah jadi malas hingga kita suka bertangguh.
Bagaimana hendak menjadi rajin?

Cari sesuatu yang boleh dikerjakan dan kita buat. Orang yang malas adalah orang yang tidak ada matlamat dalam hidup. Itu samalah dengan tidak ada senarai apa yang harus dibuat.

Kita akan mula dapat mengawal sikap bertangguh ini apabila kita anggap apa yang kita buat itu perkara yang penting. Oleh sebab ia penting, kita kena buat sekarang atau menulisnya di “PERINGATAN”, supaya kita mudah ingat nanti.
Kuncinya ialah anggap perkara itu penting, letak sebagai “PERINGATAN DIRI”.

Sekarang kita sudah ada ‘senarai’ sendiri. Itu maknanya, kita melatih diri sendiri jadi orang bermatlamat yang dapat melatih diri kita mengawal dan mengikis sikap suka bertangguh.

No comments:

Post a Comment