“Dan diantara tanda-tanda kebesaran Allah ialah Dia menciptakan dari diri kamu berpasang-pasangan supaya kamu merasa tenang bersamanya; dan Dia jadikan sesama kamu perasaan kasih sayang dan rahmat; sesungguhnya yang demikian itu menjadi tanda-tanda bagi orang yang berfikir” ( Ar-Ruum : 21 )

Sunday, March 6, 2011

BAGAIMANA MENILAI TINGKAH LAKU ANAK USIA 1 - 2 TAHUN (TODDLER)

Assalamualaikum w.b.t.

Ni aku nak gambarkan sket yg artikel ni ader kene mengena dgn perilaku anakku yang no1 [Aidiel] tu skg..

Usia 1 – 2 tahun atau dikenal dengan istilah “Toddler” memang masa lucu -lucunya anak, tetapi sekaligus masa yang melelahkan bagi orang tua, banyak hal yang harus diketahui kita sebagai orang tua karena tingkah laku “Toddler” sangat beragam – seperti; agresif, menarik rambut, banyak kemahuan, berbohong, dll, yang bila kita salah menilainya maka akan nampak tidak baik bagi anak kita dalam perkembangan selanjutnya. Untuk itu kita perlu membuka wawasan tentang bagaimana menilai “Toddler” kita.

Dalam kesempatan kali ini saya cuba membincangkan tingkah anak "Toddler" dan cara menilainya dalam beberapa bahagian:

1. Agresif - suka memukul, menggigit, dan tingkah agresif yang lain.

Mengapa terjadi?

Mungkin anda terkejut bahawa tingkah laku agresif itu adalah perkara biasa dalam perkembangan anak usia 1 - 2 tahun "Toddler" .

Kemampuan berbahasa yang sedikit / terhad, keinginan kuat untuk melakukan sesuatu sendiri, dan belum terbentuknya kawalan kemahuan di otak membuat "Toddler" bertingkah laku agresif.

Meski demikian bukan bererti itu harus dibiarkan. "Toddler" harus diberitahu bahawa kelakuan mereka tidak baik dan tunjukkan cara lain untuk mangekspresikan perasaannya.

Apa yang harus dilakukan?

1.1. Turuti konsekuensi logik.

Jika anak misalnya: melempar bola kearah anak lain yang sedang bermain, singkirkan dia, duduklah dengannya dan melihat anak-anak lain bermain, jelaskan bahawa dia boleh bermain tanpa menyakiti temannya, dan tunggu sampai ia bersedia untuk bermain. Elakkan beralasan dengannya, misalnya dengan menanyakan: Bagaimana kalau adik dilempar bola sama teman adik? "Toddler" belum punya fikiran dewasa / matang untuk bisa membayangkan dirinya di posisi orang lain atau berubah tingkah lakunya kerana soalan tadi. Tapi "Toddler" memahami apa akibatnya / konsekuensinya.

1.2. Tetap tenang.

Membentak, memukul, atau mengatakan kalimat tidak baik, tidak akan menghalang tingkah lakunya bahkan anda membuatnya marah dan juga memberi contah tidak baik yang akan ditiru.

Sebenarnya kalau anda tenang dan boleh mengawal amarah anda justru mungkin menjadi langkah awal baginya untuk belajar mengotrol kemarahannya.

1.3. Beri batas jelas.

Cuba untuk segera merespon jika anak anda agresif. Jangan tunggu sampai dia memukul adiknya untuk ketiga kalinya baru anda menegurnya. Dia harus segera tahu bahawa dia salah.

beberapa saat dia akan menyambung perbuatan dan akibatnya, akhirnya dia mengerti bahawa jika dia memukul, menggigit dan kenakalan lainya maka dia akan disingkirkan.

1.4. Disiplin secara konsisten.

Seperti yang telah dijelaskan, sedapat mungkin merespon setiap tingkah laku. Jika setiap tingkah laku tidak baik dia diberi "Toddler" maka dia akan sedar kesan kenakalannya.

1.5. Ajarkan alternatif.

Tunggu sampai anak anda sudah tenang lalu jelaskan dengnan lembut apa yang terjadi, tanyakan apa yang membuatnya marah. Katakan bahawa marah itu wajar tapi tidak boleh ditunjukkan dengan memukul, mengigit, menendang, dll. Ajarkan cara effektif kalau dia sedang marah dengan adeknya, misalnya ajarkan dia berkata "adek jangan begitu!", "Adek jangan nakal!" Dsb. Atau ajarkan dia minta bantuan pada yang lain, misal: orang tua, kakak, atau yang lain.

Pastikan bahawa anak anda mengerti kata "maaf". Dia harus minta maaf kalau berbuat salah.

Mungkin kata maaf itu tidak tulus pada awalnya tapi lama kelamaan dia akan terbiasa mengatakannya ketika menyakiti orang lain.

1.6. Beri penghargaan untuk tingkah laku yang baik.

Dari pada memberi perhatian pada saat ia berbuat salah, cubalah mengambil ketika dia berbuat baik dan pujilah. Misalnya, ketika ada anak lain sedang bermain ayunan, anak anda minta bergantian alih-alih menggalakkan anak lain itu dari ayunan. Pujilah dia misalnya: "wah, anak mama pinter sekali mau minta bergantian ayunan!". Pada masa itu anak anda akan sedar akan kekuatan kata-kata.

1.7. Hadkan waktu menonton TV.

Kartun dan acara anak-anak yang lain sering berisikan hal negatif. Cuba monitor acara yang dia tonton, apalagi dia type anak yang agresif. Menontonlah dengan anak-anak anda, dan jelaskan padanya situasi apa yang sedang dilihat- Perkumpulan Dokter Anak Amerika menganjurkan anak di bawah usia 2 tahun tidak menonton TV sama sekali.

1.8. Berikan tempat leluasa.

Bagi anak yang sangat agresif, rumah boleh menjadi "keganasan" baginya. Beri dia waktu bermain yang banyak, sebaiknya di luar rumah, untuk "menguapkan" kemahuannya.

1.9. Jangan ragu untuk meminta bantuan.

Terkadang anak agresif butuh campur tangan lebih jauh dari yang orang tua boleh lakukan. Perlakuan agresifnya lebih kerap, membuat takut atau selalu mengganggu anak lain, dan usaha anda hanya sedikit sekali hasilnya. Bicaralah dengan doktor kanak-kanak atau psikologi anak, ingat anak anda masih sangat muda, masih banyak kesempatan untuk berubah, jangan putus asa. Kalau anda sabar dan konsisten dalam memberi asuhan yang tepat, maka kenakalan atau kelakuan buruknya hanya akan menjadi masa lalunya.

2. Bandel (tidak punya perhatian) / Hyperaktif

Diagnosa kelainan perilaku ini sukar ditegakkan dibawah usia 6 tahun, kerana orang tua sering menganggapnya wajar. Ciri khasnya adalah anak tidak boleh mengendalikan diri di mana-mana ia berada.

2.1 Gejala

  • Sering kali gagal menyelesaikan tugas / permainannya.
  • Tidak dapat menumpukan perhatian atau mudah terganggu, dan cenderung tidak mahu mendengar
  • Tidak mau menuruti perintah
  • Sulit menetapkan aktifitasnya
  • Sering tidak memperhatikan dan ceroboh
  • Sering gelisah
  • Suka berlari-lari atau memanjat-manjat
  • Sulit bermain dengan tenang
  • Sering menjawab sebelum soalan selesai
  • Tidak mau menunggu gilirannya.

2.2 Punca

Penyebabnya yang pasti belum diketahui, tapi ada beberapa hal yang mempengaruhi:

  • Genetik
  • Neurologikal, tidak mampu menetapkan tahap neurotransmitter (zat yang menghantar mesej ke otak) seperti Dopamine
  • Penyalah gunaan ubat dan alcohol oleh ibu hamil
  • Trauma kecil di otak
  • Konsumsi gula dan zat aditif lainya dalam makanan bayi.

2.3 Apa Yang Dapat Anda Lakukan

Langkah pertama adalah menerima bahwa anak anda mempunyai kelainan perilaku. Tapi jangan putus asa, anak anda mungkin adalah calon ilmuwan atau sutradara film, hanya saja anda harus tahu bagaimana mengasuhnya begitu juga dengan lingkungannya.

Ini adalah cara memulainya:

  • Minta sokongan semua pihak: Mintalah kerabat dekat, teman dekat, guru dan sesiapa sahaja yang boleh memberi support untuk membantu mengatasi / memahami perilaku anak anda.
  • Rubahlah suasana : Hilangkan sumber-sumber overstimulasi atau distraksi (gangguan) dalam persekitaran anak anda. Buatlah biliknya rapi, simpan mainan extra. Di sekolah minta bantuan guru untuk selalu mengawasinya dan untuk menjauhkan dari rakan-rakan atau objek yang boleh mengganggunya.
  • Buatlah harinya berstruktur : Toddler biasanya merespond terhadap rutin. Jadual yang teratur mengurangkan ketegangannya. Pastikan bahawa dia tahu waktu makan, waktu tidur siang, waktu mandi, dll. Hal itu juga membantu anak anda fokus terhadap tugasnya.
  • Berilah penghargaaan, jangan menghukum
  • Mungkin anda tahu betapa sia-sianya menghukum anak anda, anda belum tahu betapa betapa bermanfaat anugerah walaupun sederhana. Pujilah hal-hal yang baik yang ia lakukan (misal: "Wah, bersih sekali giginya, anak mama pintar gosok gigi!"), Atau beri ia hadiah kecil. Anak anda akan senang dan ia akan mengulangi perbuatan yang anda puji atau beri hadiah itu untuk mendapat perasaan yang sama lagi. Lama kelamaan perasaan senang melakukan hal yang baik itu akan muncul dari dalam dan ia akan tetap melakukannya walaupun tanpa hadiah.

3. Suka Berteriak.

3.1 Mengapa? Anak suka berteriak
ketika mereka menginginkan perhatian orang tuanya. Ini adalah cara mereka berkata: "Hey lihat aku". Ada juga yang melakukannya kerana menginginkan sesuatu yang tidak dibenarkan, dalam hal ini imereka ingin mengatakan: "Pokoknya aku minta itu, berikan padaku sekarang!"

3.2 Bagaimana menyikapinya?
Meneriaki anak anda supaya diam adalah percuma. Jalan terbaik adalah mencegah hal itu terjadi dan mengalihkan perhatiannya ketika dia berteriak.

  1. Cukupilah Kebutuhannya Apabila anda Pergi Sedapat mungkin sebelum anda pergi Pastikan bahawa ia kenyang, sudah buang air, dan cukup istirahat.
  2. Bawa Ke Toko Atau Restoran Yang Ramai Jika ia berteriak di tempat yang ramai / brisik, maka anda akan tidak begitu dipermalukan dan ia juga malas meneruskan berteriak.
  3. Minta Ia Merendahkan Suaranya Kalau anak anda menjerit senang, biarkanlah. Tapi kalau itu mengganggu anda, mintalah ia merendahkan tapi jangan mengomelimya. Rendahkan suara anda sehingga dia kan mereda untuk mendengarkan anda, dan dengan pelan katakan: “Mama tidak suka mendengar teriakan, sayang”.
  4. Buatlah Permainan Anda ikut berteriak ketika ia berteriak, katakan: “Ayo lomba teriak”, lalu rendahkan volume suara dan katakan: “Sekarang lomba berbisik”. Atau tutup telinga anda. Bisa juga dengan mengatakan: “Wah suaranya seperti singa, sekarang coba suara ular, bisa tidak?!”
  5. Ketahuilah Perasaannya Jika anak anda berteriak kerana minta perhatian, tanyakan diri anda apakah ia berpura - pura atau benar-benar tidak selesa. Jika ia tidak selesa di tempat tertentu di mana ia berada ketika itu, bawalah ke tempat lain. Jika ia sudah mula bosan lagi katakan: "Mama tahu kamu mau pulang tapi tunggu sebentar ya, kita sudah hampir selesai". Dengan begitu ia bukan cuma senang karena anda tahu perasaannya, tapi itu juga boleh membantunya belajar mengungkapkan perasaannya dengan kata-kata. Jika anak anda berteriak kerana minta sesuatu yang anda pegang. Jangan langsung berikan, kerana ia akan ketagihan dan akan mengulanginya lagi setiap ia minta sesuatu. Cuba katakan: "Mama mahu berikan roti ini kalau kita sudah sampai rumah" atau katakan: "Mama mahu berikan roti ini asalkan tidak rewel lagi".
  6. Buatlah Ia Sibuk : Ajaklah bermain-main,Ketika anda keluar dengannya katakan apa yang sedang anda lakukan, apa yang terjadi atau yang ada di sekitar anda, dll. Dia akan diam kalu dia sibuk. Atau mintalah ia membantu anda mengambil barang yang anda beli di super market, ajak ia bernyanyi, ciptakan lagu-lagu yang dari apa yang sedang anda kerjakan. Anak anda akan merasa senang. Berikan Mainan dan Snack, Berilah sesuatu sebelum ia berteriak memintanya. Jika anda menunggu sampai ia berteriak berarti anda mengajarkannya bahwa ia baru diberi sesuatu setelah ia berteriak.
  7. Jangan Peduli Kata Orang.Banyak ibu-ibu yang bermasalah dengan anaknya yang suka menjerit merasa malu dengan pandangan negatif orang. Bila anak anda berteriak di tempat yang tenang dan mengganggu suasana, bawalah keluar, alihkan ke tempat lain. Bila anda berteriakdi keramaian, jangan peduli kata orang, tapi sikapilah anak anda sebaimana mestinya.

4. Persaingan Saudara ( SIBLING rivalry )

Meski pun keluarga besar mendatangkan kesenangan,tapi dapat juga mendatangkan masalah persaingan saudara kandung atau dikenal dengan (SIBLING RIVALRY). Walau bagaimana pun anda berusaha berlaku adil, anak anda akan tetap bersaing untuk mendapat perhatian dan kasih sayang yang lebih dari anda. Beberapa cara yang sering dilakukan antara lain ; Bertengkar, berkelahi, mengolok-olok,mengganggu, dan suka mengadukan apa yang dilakukan saudaranya.

4.1 Apa Yang Harus Dilakukan?
Sebelum Kelahiran Sang Adik

4.1.1 Siapkan anak anda untuk kedatangan sang adik. Kira-kira tiga atau empat bulan sebelum kelahiran, katakan kepada anak anda dengan jujur tentang kedatangan sang adik. Biarkan ia memegang perut anda dan merasakan gerakan janin. Gambarkan perubahan yang akan terjadi di rumah dengan barang – barang baru ketika adiknya lahir. Tanyakan bagaimana perasaannya, yakinkan bahwa anda tetap menyayangi nya.

4.1.2 Suruh anak sebagai dekorator bilik. Ajak anak anda membantu menyiapkan bilik bayi dan mengambil barang - barang yang di perlukan untuk kamarnya atau membuat dekorasi. Jika perlu pindahkan ia ke bilik lain, lakukan hal ini beberapa bulan sebelum kelahiran sehingga ia tidak merasa disisihkan.

4.1.3 Jelaskan apa yang akan terjadi apabila anda melahirkan. Kira-kira dua minggu sebelum melahirkan, siapkan anak anda untuk ketidak beradaan. Jika ada keluarga, teman atau baby sitter yang akan mengasuh anak anda selama anda di rumah sakit, sebaiknya orang itu sudah tinggal bersama anda selama satu atau dua minggu sebelum anda melahirkan. Setelah kelahiran suruhlah anak anda anak anda menjenguk anda dan adik barunya, sehingga ia merasa bahawa ia adalah bahagian penting daripada keluarga. Setelah anda anda dan bayi pulang

4.1.4 Libatkan “toddler” dalam mengurusi adik barunya. Ketika anda memandikan bayi suruh toddler anda yang memegang handuknya atau membantu menyabuninya. Ketika anda jalan-jalan bersama biarkan dia yang mendorong stroller adiknya dengan bantuan anda. Jika dia minta menggendong adiknya sedangkan dia belum kuat, letakkan bayi anda di pangkuannya dan anda duduk di sebelahnya untuk memeganginya. Suruh “toddler” anda menghibur adiknya. Bayi dan anak – anak mudah diajak bercanda dan sangat apresiatif, dengan hiburan sederhana saja adiknya akan tertawa, dengan begitu “toddler” anda bukan saja senang mendapat perhatian tapi jiga bangga bisa membuat adiknya tertawa. Jika “toddler” belum mau dilibatkan dalam mengurusi adiknya, jangan dipaksa, dia akan peduli sendiri pada saatnya.

4.1.5 Berilah masa, "Ibu" yang banyak Adalah wajar jika toddler anda cemburu, karena tiba-tiba ada anggota keluarga yang lain yang menyita lebih banyak masa dan perhatian anda. Berikan waktu khusus untuknya walaupun cuma sebentar, misalnya menggambar, menyusun angka, membaca cerita, main game atau melihat album photo, dll. Lakukan hal tersebut terutama pada saat bayi anda tidur. Pamer photonya waktu bayi dan ceritakan bahawa dia dulu sama seperti adiknya, maka dia bisa lebih toleran pada adiknya.

4.1.6 Bersiaplah untuk keagresifan si "Toddler" Anak yang cemburu biasanya mengekspresikan perasaannya dengan memukul atau membaling sesuatu pada saudaranya. Cegahlah tapi jangan mempersenda atau menghukum secara fizikal. Kalau anda memukulnya maka ia akan balas dendam dengan adiknya suatu saat. Cukup katakan: "Memukul itu tidak bagus, adek kan tidak menyakiti kakak, dan kakak lebih kuat dari pada adek". Beri ia "time out" supaya ia berfikir bahawa ia salah. Jika anak anda agresif jangan biarkan mereka berdua saja. Jauhkan benda-benda tajam.

4.1.7 Bantulah mereka bekerja sama Carilah kesempatan /permainan yang dapat membuat mereka bekerja sama, misalnya: membuat benteng dari tumpukan bantal, membereskan mainan mereka bersama, main sandiwara, dan lain-lain.

4.1.8 Jangan Menanggapi aduan Jika anak anda datang pada anda dan mengadukan sesuatu tentang saudaranya, katakan padanya bahawa anda tidak senang mendengar aduan. Jelaskan bahawa anda tidak mahu memihak pada anak yang ingin membuat masalah pada yang lain. Jika mengadukan saudara yang dalam bahaya atau terluka barulah anda mahu mendengarkannya.

:: Babycenter.com

No comments:

Post a Comment